لودینگ

ارتباطات اجتماعی ۲۲ اسفند

ارتباطات اجتماعی

ارتباطات اجتماعی ۲۲ اسفند

ارتباطات اجتماعی ۲۲ اسفند

سفر به حافظه تلویزیون‌های «۱۴ اینچ»

نوستالوژی بازی در تلویزیون البته سوژه جدیدی نیست و شاید تاحدی تکراری هم شده باشد. اما اینکه آی‌فیلم که اساسا رویکردی ناظر به گذشته دارد سراغ این سوژه برود می‌تواند جذاب باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیونگروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، وقتی برنامه «چهل تیکه» از شبکه نسیم پخش می‌شد برخی کارشناسان به این اذعان داشتند که جای چنین برنامه‌ای در شبکه آی‌فیلم است. شبکه‌ای که روز و شب با بازپخش سریال‌های قدیمی و حس نوستالژیک مخاطبان سر و کار دارد، باید برنامه‌ای درباره این خاطره بازی‌ها داشته باشد که مکمل و متمم ماموریت رسانه‌ای این شبکه باشد.

حال می‌توان گفت که برنامه «۱۴ اینچ» تا حد قابل قبولی این خلاء را پرکرده و متناسب با هویت و ماهیت شبکه پیش می‌رود.

خلاقیت در طراحی نام و دکور برنامه

در گام ابتدایی باید گفت که عنوان برنامه با انتخابی خلاقانه همراه بوده و واجد یک تاویل نشانه شناختی است. به این معنا که برنامه از سریال‌ها و زمانی صحبت می‌کند که اغلب خانواده‌های ایرانی در آن زمان تلویزیون‌های کوچک ۱۴ اینچی داشتند؛ حالا خود این دستگاه تلویزیون هم بخشی از خاطرات نوستالژیک مردم ایران است. در قدم بعدی هم درباره دکور برنامه باید گفت که طراحی آن بر اساس شمایل تلویزیون ۱۴ اینچ توسط پیمان قانع انجام شده که فارغ از خاطره سازی تجسمی به زیبایی شناسی قاب برنامه هم کمک کرده است.

بر این اساس عنوان برنامه روایتی فنی و تکنیکی از نوستالژی تلویزیونی است که می‌تواند ذهن مخاطب را متوجه خود کند. در این برنامه بخش‌هایی از سریال‌های به یاد ماندنی تلویزیونی پخش می‌شود که هم خاطرات و تصاویر آن سریال را زنده می‌کند و هم خاطرات تجربه‌های زیسته و زندگی مخاطبان در آن مقطع زمانی را که این خودش می‌تواند کارکرد ضمنی داشته و امکان یک خاطره بازی شخصی در کنار خاطره بازی تلویزیونی را زنده کند.

رمزگشایی تاریخی سریال‌ها از زبان عوامل آنها

گفت‌وگو با برخی از بازیگران و کارگردان‌های این مجموعه‌ها را می‌توان به مثابه خوانش دوباره اثر دانست که دو کارکرد اساسی دارد. یکی بیان برخی خاطرات و رازهای ناگفته از تولید یک سریال که مخاطب از آنها آگاه نیست و شنیدن آنها جذابیت‌های ویژه خود را دارد؛ مثلا اینکه فلان بازیگر در پشت صحنه یک سکانس چه اتفاقی برایش افتاده یا خاطرات کارگردان از فراز و نشیب‌های تولید یک مجموعه تلویزیونی که مخاطب درباره آنها اطلاعاتی ندارد.

در واقع یک رمزگشایی از زبان عوامل سازنده یک سریال اتفاق می‌افتد که شنیدنی و جذاب است و امکان خوانش دوباره سریال را برای مخاطب فراهم می‌کند. دوم خوانشی از کلیت سریال، قصه و پیام‌های آن به روایت کارگردان و بازیگرانش که می‌تواند به فهم پذیر کردن مضاعف یک سریال تلویزیونی کمک کند.

از این حیث برنامه «۱۴ اینچ» را می‌توان یک کارگاه تلویزیونی انتقال تجربه دانست که نه فقط برای مخاطبان و مردم که برای دست اندرکاران هنر نمایش و فیلم و سریال سازی هم کلاسی آموزنده باشد.

امین زندگانی روی خط اجرا

امین زندگانی پس از گذشت نزدیک دو دهه از ورودش به عرصه اجرا با برنامه «کاغذ کاهی» که اوایل دهه ۸۰ از شبکه یک پخش می‌شد، در سال اخیر با برنامه «قرنطینه» در شبکه پنج دوباره خود را در قامت یک مجری در رسانه ملی مطرح کرد. او حالا به شبکه آی‌فیلم آمده و اجرای برنامه نوستالوژی محور این شبکه را در دست گرفته است.

حضور امین زندگانی به عنوان مجری در «۱۴ اینچ» که خود سابقه بازیگری هم دارد به یکی از نقاط قوت برنامه تبدیل شده است. او در برخی از همین سریال‌هایی که موضوع برنامه است حضور داشته و همین امر به پیشبرد گفت‌وگوها کمک می‌کند و او را در مقام یک مجری کارشناس می‌نشاند.

نکته دیگری که درباره حضور زندگانی درباره این برنامه باید گفت اینکه خود او موسیقی تیتراژی برنامه را به عنوان خواننده اجرا کرده که این امر بجز در برنامه‌های مهران مدیری، یک اتفاق نادر در برنامه‌های تلویزیونی است که مجری برنامه خواننده تیتراژ آن هم باشد!

سوار بر بال موسیقی برای سفر به گذشته

البته موسیقی حضور دیگری هم در برنامه دارد و بخشی از آنها به موسیقی متن همین سریال‌های خاطره ساز تعلق دارد و در واقع بخشی از فرایند خاطره بازی با سریال‌های تلویزیونی را شامل می‌شود. بخش دیگری از این برنامه مربوط به بازخوانی تیتراژ سریال‌ها توسط آیدین توسلی است.

آخرین بخشی که باید به آن اشاره داشت، بخش استندآپ کمدی در برنامه است که با حضور میثم درویشان پور اجرا می‌شود. تمامی این مولفه‌ها و آیتم‌ها به شکل گیری برنامه‌ای منجر شده که سعی دارد پویا و با نشاط باشد و کارکرد سرگرم کنندگی بالایی داشته باشد.

سوژه‌ای تکراری که سعی دارد همچنان جذاب باشد

نوستالوژی بازی در تلویزیون البته سوژه جدیدی نیست و شاید پس از موفقیت «بچه‌های دیروز» در سال‌های اخیر و با تکرار برنامه‌هایی مثل «دهه شصت» و «چهل تیکه» تاحدی تکراری هم شده باشد. اما اینکه آی‌فیلم که اساسا رویکردی ناظر به گذشته دارد سراغ این سوژه برود و سعی کند نزدیک به یک ساعت مخاطب را پای خود نشانده و به یک سفر تصویری و جذاب به خاطرات تلویزیون و خاطرات خود مخاطب ببرد، جذاب است.

البته این برنامه تازه شروع شده و قضاوت‌های بیشتر درباره آن، نیازمند گذر زمان و عیارسنجی مخاطبان به عنوان بهترین قاضی است.

در نهایت باید برنامه ۱۴ اینچ را فرصتی برای تقدیر و تجلیل از هنرمندانی دانست که این خاطرات ماندگار را در قاب تلویزیون و ذهن و حافظه مخاطب ساختند و حالا مجالی در این برنامه فراهم شده تا از زحمات آنها قدردانی شود. ضمن اینکه در این مجموعه بار دیگر یادی از هنرمندان از دست رفته هم می‌شود و البته یادی از سریال‌های ارزشمندی که تماشای این برنامه می‌تواند انگیزه‌ای برای تماشای دوباره آنها از شبکه آی‌فیلم شود.

 

 

 

روشی برای یافتن گروه دوستی مجازی و سالم برای فرزندان

روشی برای یافتن گروه دوستی مجازی و سالم برای فرزندان
عکس تزئینی است

یک روانشناس با اشاره به اهمیت ایجاد ارتباط و تعامل نوجوانان با گروه هم‌سالان به ویژه در دوران پاندمی کووید ۱۹، گفت: در دوران پاندمی کووید ۱۹ برای نوجوانان داشتن گروهی در فضای مجازی به جهت معاشرت با سایر نوجوانان لازم است.

شبنم طلوعی در گفت و گو با ایسنا، درباره نگرانی والدین نسبت به عضویت نوجوانشان در گروه‌های مختلف اظهار کرد: اگر نوجوان در هیچ گروهی عضو نباشد طبیعی نیست و جای تامل دارد. والد وظیفه دارد نوجوان خود را در بستری برای عضویت در گروه‌های سالم قرار دهد و این بستر می‌تواند با ثبت نام در کلاسهای آموزشی، ورزشی و… فراهم شود.

این روانشناس افزود: نوجوانان شرکت کننده در این کلاسها قطعا هدفی دارند  و والدین می‌توانند از این طریق غیر مستقیما به نوجوان خود کمک کنند تا در گروهی که آنها نسبت به آن شناخت دارند عضو شود و اوقات فراغت خود را پر کند.

وی با بیان اینکه سنین نوجوانی در ایران از انتهای ۱۱ سالگی تا ۱۸ سالگی و در دنیا تا ۲۲ سالگی تعریف می‌شود، ادامه داد: دوران نوجوانی سنین بحرانی و دوران جدایی از خانواده و پیوستن به گروه هم‌سالان محسوب می‌شود، از این رو اگر دوستان و افرادی که نوجوان در بیرون از خانه با آنها دوستی می‌کند افرادی پرخاشگر و زورگو باشند احتمال پرخاشگر شدن نوجوان نیز افزایش می‌یابد.

به گفته طلوعی، نوجوان مجبور است برای پذیرفته شدن در گروع دوستان، ارزشها و قوانین آنها را بپذیرد و مشابه آنها رفتار کند. نوجوان تحت تاثیر دوستانش در گروه است و والدین باید بپذیرند که فرزندشان با گذر از کودکی به نوجوانی تمایل پیوستن به گروه را دارد و این مساله‌ای طبیعی است.

این روانشناس با بیان اینکه نوجوانان به شدت نیازمند امنیت روانی هستند، گفت: نوجوانان نیازمندند تا از محبت و عشق والدین نسبت به خود مطمئن شوند. آنها به این محبت بی‌قید و شرط احتیاج دارند تا اعتماد به نفس خود را پرورش دهند. نوجوانی که امنیت خاطر دارد، می‌داند در هنگام گرفتاری کسانی هستند که بتواند به آغوش آنها پناه ببرد و نیازی نمی‌بیند برای فرار از مشکلات به امنیت زودگذری نظیر اعتیاد پناه ببرد.

وی معتقد است که والدین باید بدانند صرف دوست داشتن فرزند کافی نیست و آنها باید محبت خود به نوجوان ابراز کنند تا نوجوان این محبت را احساس کند، از این رو والدین باید نوجوان خود را در آغوش بگیرند، او را ببوسند، به او محبت کنند و با او همدل و همراه باشند.

طلوعی همچنین این را هم گفت که احترام والدین به نوجوان به اندازه دوست داشتن او اهمیت دارد و اگر والدین می‌خواهند سخن آنها بر نوجوان تاثیر بگذارد باید به او احترام بگذارند و برایش ارزش و حریم قائل شوند.

این روانشناس با بیان اینکه هر خطایی می‌تواند فرصتی برای ایجاد انگیزه در نوجوان باشد، تاکید کرد: والدین باید روحیه امید و نشاط را به نوجوان ببخشند تا حس گناه ناشی از اشتباهاتش مانع کارکرد وی برای جبران و رسیدن به هدف زندگی نشود. این باور باید در نوجوان شکل گیرد که وجود او بد نیست بلکه رفتار و کار اشتباه او خطا بوده است و می‌تواند رفتار خود را بهبود ببخشد.اینگونه مسئولیت پذیری نوجوان نیز افزایش می‌یاید.

به گفته این روانشناس والدین باید زمینه جبران اشتباهات را برای نوجوان فراهم کنند و به او فرصت تجربه کردن بدهند به گونه‌ای که او احساس کند فرصت جبران اشتباهات خود را دارد.

طلوعی تصریح کرد: بهترین نحوه برخورد والدین با نوجوان این است که در امور مربوط به خودش به او مسئولیت بدهند و نظارت غیر مستقیم بر انجام امور و رفت‌وآمد او داشته باشند. از جملات دستوری و آمرانه بپرهیزند و اموری که می خواهند به نوجوان محول کنند را به صورت پیشنهادی همراه با دلیل مطرح کنند. اینگونه نوجوان قانع می‌شود و از این مرحله حساس با هویت یابی مطلوب برای پذیرش نقش‌های آینده آماده می‌شود و اعتماد به نفس خود را حفظ می‌کند.

 

 

گران ترین معامله در تاریخ بازی ها با خرید بتسدا ثبت شد

شرکت مایکروسافت استودیوی بازی بتسدا را خریداری کرد و قرار است به زودی بازی های انحصاری خود را از طریق این شرکت بسازد.

به گزارش خبرنگارحوزه دریچه فناوریگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،مایکروسافتسال گذشته با اعلام خرید ZeniMax Media که شامل غول بازی Bethesda است، همه را متعجب کرد. به گزارش سایت The Verge، امروز کمیسیون اروپا موافقت نهایی خود را با معامله‌ای معادل ۷.۵ میلیارد دلار اعلام و آن را به یکی از گران ترین خرید‌های تاریخصنعت بازیتبدیل کرد.

بتسدایکی از مشهورترین ناشران بازی‌های ویدیوئی در جهان است و مایکروسافت نیز یکی از بازیگران اصلی در همین بازار است، به همین دلیل کمیسیون اروپا در حال بررسی این موضوع است که آیا در نتیجه این مشارکت می‌تواند وضعیت انحصاری ایجاد شود یا خیر. در نهایت کمیته به این نتیجه رسید که چنین نیست و بنابراین این تصویب را تأیید کرد و انتظار می‌رود کمیسیون ایالات متحده نیز همین تصمیم را بگیرد.



خرید شرکت‌های بازی سازی توسط مایکروسافت برای تولید بازی انحصاری

در سال‌های اخیر، تولید کننده نرم افزار جهانی شرکت‌های بیشتری که در توسعه بازی‌های ویدئویی نقش دارند را خریداری کرده است. در ژوئن ۲۰۱۸ مایکروسافت شش توسعه دهنده را برای ساخت بازی برای کنسول، Xbox Series X خریداری کرد. یکی دیگر از خرید‌های قابل توجه خرید سال ۲۰۱۴ Mojang Studios سوئدی و معروف‌ترین بازی موفق Minecraft بود که در آن زمان این معامله، ۲.۵ میلیارد دلار برای مایکروسافت هزینه کرد.

گران ترین معامله در تاریخ بازی ها با خرید بتسدا ثبت شد

گزارش‌ها حاکی از آن است که دارندگان PlayStation، رقیب اصلی مایکروسافت، در آستانه محرومیت از برخی بازی‌های این شرکت هستند. مایکروسافت تأیید می‌کند که برخی ازبازی‌های بتسداانحصاری می‌شوند و در آینده‌ای نزدیک، معروف‌ترین سری بازی‌های آن به سرویس اشتراک Xbox Game Pass مایکروسافت می‌پیوندد.

در همین حال، مدیر عامل ایکس باکس، فیل اسپنسر، این مشارکت را افتخار بزرگی توصیف کرد و گفت که در تلاش است تا رقبا را آرام کند، این شرکت مانند قبل از پیوستن به مایکروسافت به کار خود ادامه خواهد داد، اما وی در عین حال تأکید کرد که برخی از بازی‌های آن منحصر به Xbox و PC است.

 

 

 

 

اشتراک گذاری
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on print
Print
جدیدتربن مطالب
مطالب مرتبط
دیدگاه‌ها

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *